Ostend Sailing Weekend: als de puzzelstukjes passen
 
OBK IRC + Halfton class + CR bij RNSYC

Het Ostend Weekend van 14 en 15 september is de afsluiter van de reeksen voor het ONZK die op de Noordzee worden gevaren. Dit jaar was het aan de RNSYC om het Open Belgisch Kampioenschap van de IRC te organiseren, de pare jaren is dit voor de RBSC in Zeebrugge. Net voor de start van de races meldde zich de achtste deelnemer in de IRC 1/2 categorie, waardoor het een officiële kampioenserkenning kreeg. De puzzelstukjes zoals puike wedstrijdcondities, scherpe competitie en veel ambiance vielen in elkaar tot een succesvol geheel. 

Halftonners: het close combat field
De grote verrassing werd echter de opkomst van 12 Halftonners. Volgens Philippe Pilate, bezieler van de niet eens officieel erkende klasse, waren de kansen die het Ostend Sailing Weekend bood niet van dien aard dat men ze kon negeren. “De Half Ton Classic cup is de kwintessens van de dynamiek en de gestage groei van de klasse. We hebben besloten om die maar om te twee jaar meer te houden omdat de organisatie zwaar valt voor vrijwilligers. Maar een formule met meerdere close combat reeksen per dag, zoals bij de andere eenheidsklassen, is iets waar we allemaal naar verlangen. We kregen zes reeksen over de twee dagen over een parcours van 6 tot 9 mijl. Dat is dus bijna à la carte.”

Het mooiste zeilweer ooit
Zaterdag leek het dat de wind roet in het eten zou gaan gooien. Maar ondanks de voorspellingen van een zwakke wind, kon er rond 13.30 toch een start gegeven worden. De CR zouden twee reeksen ‘round the cans’ varen, de IRC drie reeksen in een upwind – downwind modus. De NW-wind bleef de race goedgezind en ging later die middag tot aan 15 knopen. Het leek wel of het evenement een mediterrane opstoot kreeg.
Zondag was de wind helemaal naar het zuiden gedraaid en opnieuw deed hij er lang over om op te briezen. Maar toch konden de CR hun twee reeksen varen en de IRC / halftonners drie, met een inshore als laatste.  Met een keuze uit 36 inshore parcours en het last minute opgegeven aantal rondes ging het bij de navigatoren van sommige boten een beetje duizelen en maakte niet iedereen zijn reeks correct af. Of moest de kopgroep van de Halftonvloot plots 45 graden van koers veranderen omdat de A+ de wedstrijdinstructies iets beter gelezen had en rechtstreeks naar de H8 koerste, in plaats van naar de Binnenstroombank. Oeps. “Maar dan nog kwam de red Cloud ons als een TGV voorbij denderen.” Zei A+ stuurman Bert Janssen achteraf. 

Sfeer en nog eens sfeer
De organisatie had zeer goed geluisterd naar de suggesties die uit de ONZK-enquête naar voor is gekomen. Korte evenementen met een boost van de after race evenementen. Als de vloot zaterdag het Montgomerydok binnen vaart staan zowel bier als witte wijn koud voor de in Oostende wereldberoemd Pontoon Party. Als een half uurtje later een al even oer Belgische frituur haar luik openklapt staat binnen de kortste keren de kaai vol knabbelende en babbelende zeilers.  Omdat zondag de meesten de weg op moeten wordt de drank vervangen door ijsjes die de in het nazomer weertje gretig worden verorberd.  Zei er iemand dat er ambiance moest komen?

Winners
Bij de IRC 1 en 2 won het team van de Ragazza die duidelijk nagenoten van een volle racezomer en een indrukwekkende internationale palmares. Schipper Jan Gabriel voelde de hete adem van de Njord die hem in iedere reeks dicht op de hielen zat en zelfs twee keer de eerste plaats afsnoepte.  In de IRC 3 ging de eerste plaats naar de Dehler 29 Picsou die met vijf paaltjes ronduit ongrijpbaar was voor de HOD 35 Zarafa. Soulmate overheerste in de CR2/2 vloot, Saudade in de CR 3/4 en Morning Breeze bij de CR 5/6.
Tom Florizoone won met de bijna onklopbare Red Cloud van General Tapioca door vier keer met amper een bootlengte voorsprong de reeks te winnen. De twee zeilen vrijwel voortdurend een match race. Derde in deze rangschikking werd de A+ die door de bemanning zelf omschreven wordt als een Haf Ton Original, omdat de boot minder gepimpt is dan de koplopers en dan ook een lagere IRC-rating heeft. Waarbij we bij het fenomeen rating, meetbrief en TCF aanbelanden, maar dat is stof voor een heel ander artikel.

Meer van dat
Te voelen aan de sfeer die er in de RNSYC in het Ostend Sailing Weekend heerst en te peilen aan het enthousiasme van de zeilers, was dit een geslaagd evenement. Zowel de wedstrijdorganisatie op de wal als op het water met een kleine maar fijne groep medewerkers, met een niet te stoppen inzet van de jachthavenmeester en zijn team, opgeteld bij de gastvrijheid van de clubuitbater doen bijna vergeten dat de wind, het weer en de zon de zo fragiele puzzelstukken van de zeilwedstrijden perfect in elkaar lieten klikken. 
 
Het volgende event dat in aanmerking komt voor de rangschikking in het Open Noordzee Kampioenschap (ONZK) is de Huysman Antwerp Race op 28 september ek.
 

Results: https://manage2sail.com/en-BE/event/f09c39b2-fb6d-4e77-aa9a-c199dfa52303#!/

Damen Breskens Sailing Weekend – de sterkste teams vingen de grillen van de wind met succes op 

Zowel de organisatie als de deelnemers zijn laaiend enthousiast over het voorbije Damen Breskens Sailing Weekend. De zeilomstandigheden waren meer dan uitstekend: zelfs mediterraan. De organisatie streng maar rechtvaardig, zoals dat dan heet en ook aan het sociale aspect werd buitengewone aandacht besteed. Natuurlijk wonnen de besten, maar ze hebben wel ieder een uitgesproken reden om met de prijs in hun klassement naar huis te gaan. Of net niet.

Teamwork en afwisseling
Jan de Kraker van de K-Force (NED 18) klinkt moe maar overtuigd. Zijn team heeft de Blauwe Wimpel gewonnen in de IRC1 klasse. “De Swan 45 is natuurlijk een uitermate licht weer schip. Bijna een Middellandse zee boot. Het kleine natte onderwaterschip heeft weinig weerstand in het water. Ze draagt een relatief groot zeiloppervlak. Met harde wind hadden we dit niet gekund.” Zegt Jan.
Hij zeilt al jaren met zijn kernteam. Dat schept een bijzondere band waardoor alles aan boord vlot verloopt. En dan is er nog zijn vrouw Ellen die als shore manager ervoor zorgt dat alles piekfijn is georganiseerd. Het blijft een amateurteam, maar wel een dat het plezier om te varen in houdt. Zelfs voor vakantiereizen wordt de boot omgebouwd naar een toerschip.
Voor de rest van dit zeiljaar staat nog het Wereldkampioenschap van de Schelde (Jans’ eigen woorden) op het programma: de Antwerp Race.

Rekenwonder
In de IRC 2 haalt de Rosetta (NED 7307) de prijs binnen. Geen titel, want er waren onvoldoende boten in deze klasse om erkend te worden als kampioenschap. “Daar hebben we geen last van gehad,” zegt stuurman Rabout Crul. “We wisten van dag een dat de boot die we moesten in de gaten houdend de Belgische X-Bie was. Na een zwakke eerste dag zijn we terug gekomen. De zeiltrimmers hebben met de vlagen en winddraaiingen zeker hun werk gehad. Bij de laatste race zijn we gaan rekenen. Als we de X-Bie achter ons konden houden hadden we voldoende aan ons half punt voorsprong om in de algemene rangschikking te winnen. Die aanpak is dus goed gelukt. X-Bie werd vierde van de vier boten. Bovendien bleek bij de prijsuitreiking dat we van alle klassen nog de beste prestatie hadden geleverd ‘over all’ in gecorrigeerde tijd.” De Rosette heeft dit jaar nog een titel in de Verbondsbezem, weliswaar in de ORC-meting, op het oog.

Geoliede machine
Op de winnaar in de IRC 3 klasse, de Easy Living (Ned 7696) geldt ook het langdraaiende team en een geoptimaliseerde, technisch perfecte, weliswaar niet zo piepjonge boot. Rinus de Jonge werkt zelf ook aan de Bénéteau First 34.7 van 2006 maar wordt jaarlijks geoptimaliseerd. Technisch loopt alles geolied want een foutje maken is in de kop van de wedstrijdvloot nefast.
“Maar we moesten in Breskens wel heel goed bij de les blijven,” zegt Rinus. Concentratie aan boord is wellicht het belangrijkste onderscheidend element. Er was sterke concurrentie van de Belgische Zarafa en de Picsou, die overigens semiprofessionele zeilers uit Duinkerken aan boord had.  Maar die kapers heeft de Easly Living dus kunnen voorblijven. Ook de Easy Living heeft nog een afspraak met de Antwerp Race.

Lokale kennis
“We weten waar we mogen doorlopen, we weten waar de stroom harder of trager loopt. En we weten dat de windcondities van de laatste dag naar onze maat waren gesneden”. Marnix Lippens, schipper van de Blind Faith (BEL 1274) is er in geslaagd zich in het niet te onderschatten CR veld naar de top te werken. Anticiperen heet aan boord dan ook de waterstanden berekenen om zeker te zijn dat ze over de zandbobbel onder water kunnen.”

Alles tegelijk met vier handen
Met vijf eerste plaatsen in vijf races is de Intention (IRL 725) de absolute winnaar in de Double Handed klasse. Nu dus een gelukkig schipper, maar tijdens de wedstrijden een onafgebroken vechter. “We doen met twee alles tegelijk. Om de prestatie zo hoog mogelijk te houden bestaan er maar twee technieken: de dieptemeter in het oog houden en alles vooruitplannen. Als Rogier Van Overveld en ik  een boei gingen ronden, moest alles klaar liggen om de boot vloeiend van bijvoorbeeld spinnakeren naar aan de wind zeilen te kunnen schakelen. Dat vooruitplannen ging dus steeds vlotter.  Het zorgt voor een extra dimensie aan het zeilen, waardoor de formule steeds populairder wordt. Misschien is Breskens Sailing Week te dicht bij de 1OO mijls race, want er kunnen zeker veel meer duo boten deelnemen. Wij kijken alvast uit naar de Vuurschepen race en de North Sea Regatta.”

Nabeschouwen en doorstarten
Marnix Lippens, voorzitter van de organiserende Stichting: kijkt vooruit: “De formule van meer reeksen in een korte periode zoals een lang weekend werkt goed en is qua competitie oersterk. Het is een kampioenschap en het is onderdeel van de Open Noordzee Kampioenschap (ONZK) races. We hebben een uitgebreid social program. Ook dat maakt het Damen Breskens Sailing Weekend extra aantrekkelijk. Het vaargebied laat een grote variatie aan wedstrijden toe die grotendeels buiten de vaarroutes van de beroepsvaart liggen. We hebben zee, we hebben beschut water. Dat is meteen een open uitnodiging naar klassen en wedstrijdvormen zoals sportboten, eenheidsklassen en andere formules of bootklassen zoals J80, J70, Quarter-, Half- of One-tonners om van de solidie basis die dit evenement heeft een bijkomend voordeel te halen.  Na de nabeschouwing maken we de volgende datum van de zeventiende editie van het Damen Breskens Sailing Weekend bekend.”
 
Resultaten staan hier

Huysman Antwerp Race 2019 - Inschrijvingen open vanaf 9 september

Inschrijven kan geheel digitaal via het Manage2Sail (M2S) inschrijfformulier op de AntwerpRace website. Ook de Notice of Race is beschikbaar met daarin alle informatie voor potentiële deelnemers.

De Huysmans Antwerp Race gaat door op zaterdag 28 september 2019. De uitslagen tellen dit jaar voor het eerst mee voor het overall klassement van het Open Noordzee kampioenschap (ONZK).

De wedstrijd staat open voor alle IRC, CR, sportboten, multihull en maxi zeiljachten met een geldige meetbrief.

Pendelbus
Op vrijdagavond en zaterdagochtend rijden pendelbussen vanaf Jachthaven Antwerpen. Je kan deze bestellen bij het inschrijven. Vergeet niet om te vermelden van welke pendelbus je gebruik wil maken (zaterdag en/of zondag) en met hoeveel personen.

Na de race
De gezellige Linkeroever jachthaven zal zich weer van zijn beste kant laten zien want de jachthaven wordt omgebouwd tot regatta-haven met een gezellig evenementen dorp met kraampjes, muziek en veel sfeer in de omgeving van het RYCB clubhuis zodat alle zeilers bij elkaar zitten na de Antwerp Race.

De prijsuitreiking zelf gaat door om 19u45 naast de jachthaven Antwerpen LO, of in een loods als het weer niet wil meewerken.

Voor het Antwerp Race diner kan je rechtstreeks reserveren bij “RYCB MAISON PARFAIT “ via www.maison-parfait.be

Voor wie?
Vrijwel elke zeiler kan met de Huysman Antwerp Race meedoen, van sterk competitief tot meer recreatief. Ook onze Nederlandse ongemeten zeilvrienden zijn welkom met een CR meetbrief. Een CR meetbrief aanvragen doe je makkelijk op www.cruiserrating.be - een IRC meetbrief kan je aanvragen via irc@wwsv.be maar doe dit wel tijdig. Belgische boten moeten een erkend zeilnummer voeren aan te vragen bij www.belgiansailing.be 

Inschrijven vanaf 9 september om 9u00 via www.antwerprace.be
 

 

Halfton klasse mobiliseert voor OBK IRC in Oostende van 14 en 15 september 
De werking van de Belgische Halftonners staat al vele jaren op hoog niveau. Er mag dit jaar dan geen HTCC, de Halfton Classics Cup doorgaan, toch blijven de gangmakers van de klasse, Philippe Pilate, Bert Janssen en Laurent Van Cutsem zich inzetten om de fijne vloot samen te laten racen. Met succes want in overleg met het ONZK hebben al een hele vloot Halfs zich geëngageerd om mee te toen aan de laatste manche van het Open Noordzeekampioenschap in Oostende. Liefst 15 teams toonden al interesse :
Swuss Bubble
A+
Red Cloud
Waverider
SPIP
Envol
Half Duke
NS3
Ballerine
Alf
Fantasy
Super Hero
Général Tapioca
Farther Bruyn
M’Half Raz

Sommigen moeten nog een IRC certificaat aanvragen en ook daar wil de klasse bijspringen met de mogelijkheid om je boot te laten meten en wegen in Nieuwpoort. Het wordt alvast een mooie wedstrijd op 14 en 15 september in de RNSYC Oostende !

NOR BK IRC 

Light Vessel en Shielmartin race
Persbericht zeezeilen -  Open Noordzee Kampioenschap 2019 – Zeebrugge 6 & 7 juli 2019
Als racetraditie en moderne formules elkaar raken ontstaat er een nieuwe zeilrealiteit. Zo kan je de mix van de classieker Light Vessel race en de redelijk jonge Shielmartin race omschrijven. “We hebben de uitdaging verlegd van een lange afstandsrace, zoals vroeger rond de lichtschepen, diep in zee, naar een combinatie van ‘up and down races’ en inshores.“ zegt mede-organisator Patrick Demesmaeker.

In de wind – voor de wind
De ‘up and down’ (U&D) is een wedstrijdparcours rond special daarvoor gelegde boeien die een in de winds en een voor de winds rak afbakenen. Het is maar enkele zeemijlen lang en levert dus een intensieve wedstrijdreeks op van het close combat type, zoals het er ook bij de eenheidsklassen aan toe gaat. Wedstrijdzeilen met de intensiteit op maximum volume. De inshore is een iets langer en vooral grilliger parcours dat langs de bakens en boeien in zee loopt. Hier speelt de finale bootsnelheid een grotere rol. De beide parcours spreken ieder een heel andere capaciteit van de bemanning aan. De combinatie van drie U&D plus een Inshore per wedstrijddag geeft een heel open wedstrijd met een zeker grand prix gehalte.
Omdat het ONZK en de inrichtende watersportvereniging in dit geval de Royal Belgian Sailing Club (RBSC) van Zeebrugge het wedstrijdzeilen op zee open wil trekken naar alle niveaus van zeilers en alle categorieën van boten zeilden de IRC klassen 1, 2  en 3 onder de Lightvessel noemer, de CR boten onder de Shielmartin noemer. Zij zeilden alleen een inshore per dag.
Het deelnemersveld groeide tot de laatste dag uit tot 25 deelnemers, 14 in CR en 11 in IRC.

Wedstrijdbanen aanpassen aan windshiften
De wind was de twee wedstrijddagen van de partij met 7 tot 13 knopen over een rustige zee. Het is die wind die de wedstrijdorganisatie veel werk bezorgde want bij de voortdurende windshift, van noordwest naar noordoost, waardoor de bakens telkens moesten verschoven worden om perfecte in de windse en voor de windse rakken te garanderen.  Ook voor de zeilers kwam het er op neer snelle maneuvers uit te voeren en nauw toe te kijken op de juiste tactische keuzes.
Winnen: een optelsom van talenten
Jan Gabriel van de Ragazza IV, winnaar in de IRC 1&2: “Aan boord van Ragazza waren we gezegend met prima teamwork aan dek, een schoongepoetst onderwaterschip en een boot die het naar haar zin had in deze lichte omstandigheden. Daarbij werden we lekker gestimuleerd door de knappe “Pinta 42” en de nooit te onderschatten “Manta”,  geleid door de topzeiler en ONZK winnaar 2018  Michel Lefebvre. We gaven onze Ragazza de sporen en dat werd beloond met mooie resultaten: allemaal eentjes.”
De Shielmartin trofee voor de CR klasse ging naar de Franse Moring Breeze. De Shielmartin-organisatie schok ook nog voor de derde keer een Optimist aan de zeilschool van de inrichtende RBSC.
De deelnemers gaven de flexibele organisatie en de sfeerrijke Duvel Degustation party aan de wal een uitstekende quotering.  

 
Resultaten Light Vessel & Shielmartin race – klik hier
Hi Res foto’s ©Batur 

De volgende wedstrijden voor het Open Noordzee Kampioenschap worden van 30 augustus tot en met 1 september in Breskens, Zeeuws Vlaanderen, gevaren. 

Notice of Race en alle info Lightvessel Race en Shielmartin 6-7 juli 2019 

Voor de volgende wedstrijd van het Indumar Open Noordzeekampioenschap is het uitkijken naar de klassieker bij RBSC Zeebrugge met het gecombineerde evenement met de Shielmartin Regatta. Leuke wedstrijden voor zeilers in IRC en Cruiser Rating!
Hier vind je de NOR en Event Info voor 2019 www.lightvesselrace.be  

Verslag derde wedstrijd ONZK Ramsgate - Oostende (1 juni 2019)

In tegenstelling tot de heenrace naar het Engelse Ramsgate gaf het weerbericht een afnemende wind uit het zuidwesten aan die tegen de namiddag zou draaien naar het noorden. Om te vermijden dat de terugrace naar Oostende in de blakte zou stilvallen, paste de wedstrijdorganisatie van deze lage afstandsklassieker een heel nieuw concept toe. Iedere deelnemende boot bezit immers een tracker. Het trackingsysteem van Geotracer zou de verklaringen van de schippers kunnen controleren, samen met een foto van start- en finishtijden op de GPS van iedere deelnemer.
 
De tracker kijkt mee
De kleinere boten uit de CR 5-6 en 3-4, de Double Handed of IRC 3 mochten zaterdag al vanaf 02 uur aan de Gullboei voor Ramsgate starten. Voor de grotere CR 1-2 en IRC 1-2 klassen ging de start vanaf 04 uur in. Het tracking systeem liet zeer duidelijk zien dat de vloot alle verplicht te ronden merktekens in de Noordzee volgden. De digitaal gemeten vaartijd werd herrekend met de tijdscorrectie factor van iedere boot om zo tot een eindrangschikking te komen.
Vele zeilers zagen in de uitdaging om tegen de virtuele parameters te racen een heel onverwachte challenge. Hoewel de adrenalinestoot van een gemeenschappelijke start duidelijk gemist werd. Alle klassen zeilden hetzelfde parcours over de Noordzee, vrijwel de kortste lijn van 54 zeemijlen tussen Ramsgate en de Middelkerke bank zuid boei. Een finish precies tussen Oostende en Nieuwpoort, waardoor de jachten gemakkelijker naar hun thuishavens konden keren. 
 
Als de stroom plots tegen gaat zitten
Voor de meeste deelnemers leverde de wind net genoeg power om de vaarroutes van de beroepsscheepvaart over te steken, maar het venijn zat in het keren van de getijdestroom. “Wij waren net de Ruytingen zuid oost boei gerond, “ zegt Ragazza schipper Jan Gabriëls, “en achter ons zagen we de stroom draaien. Wie na ons kwam had heel veel moeite om tegen de opkomende tegenstroom in te boksen om de boei reglementair te ronden. Wij waren richting finish vertrokken op het rollend tapijt dat de zeestroming is, terwijl de volgers windkracht te kort kwamen om voldoende snelheid te maken.” De Ruytingen-ZO boei markeert de continentale rand van de zg. Traffic Lane. Voor velen was het dobberen in deze zone van containerschepen en andere zeereuzen te gevaarlijk waardoor ze hun race afbraken.  Zo meldde de hele vloot uit de CR 1-2 hun opgave vrijwel op hetzelfde moment.   
Negentien van de zesenveertig gestarte deelnemers finishte dan ook in deze slopende terugrace die voor velen meer dan tien uur in beslag nam. Lange uren van geconcentreerd sturen, nauwkeurige zeiltrim en zo min mogelijk bewegen om de boot in de juiste helling te houden zodat de weerstand in het water minimaal bleef.
 
Alle zeilers waren het er over eens dat deze Dover Strait een hoogtepunt was op de zeilwedstrijdkalender. Voor velen was de heenrace naar Ramsgate een prestatietocht waar de uithouding van zowel materiaal als bemanning heftig op de proef werd gesteld. In de terugrace verschoof de nadruk naar tactiek en een pragmatische benadering van stroming en windvoorspellingen. De feestelijke afsluiter met een onnavolgbaar Noordzee visbuffet in de RNSYC maakte het event compleet. Verslag en foto's Pit De Jonge/Ship to Shore 
Fotomappen 1 2 3 
 
Winnaars Dover Strait (Oostende – Ramsgate - Oostende)

 

 

Verslag tweede wedstrijd ONZK Oostende - Ramsgate

De Pinta 42 van Dirk Hellemans de snelste boot met bemanning in de IRC 1- 2 klasse, deed er 9 uur en 58 minuten over om in Ramsgate te finishen en pakte daar de Line Honours . De JAG3 van Jan Goderis finishte 42 minuten later als eerste double handed boot. De Mini Transat Bel 818 Ty Kanno van Wil Van Acker finishte in het donker na 14 uur en 3 minuten en vocht nog een match race finish uit met de Marig van Tom Van de Walle uit de CR 5-6 om binnen de racetijd nog binnen te zijn. 
Vaartijden
Het boeiende aan deze wedstrijd is dat tweekoppige bemanningen (Double handed) zijn toegelaten, zegt Albert Pierrard die met Vincent Willemart op de Azawak de vierde snelste oversteek neerzette. Hun MC 34 is ontwikkeld om deel te nemen aan de Transquadra zeilrace die bedoeld is voor bemanningen boven de veertig jaar. “Deze race is een uitstekende proef van een lange afstand voor we aan onze trans Atlantische campagne beginnen. Die race volgt de Passaat en is klimatologisch zeker veel eenvoudiger. We zeilen dan amper aan de wind en dat was nu heel wat anders. We hebben met twee hard moeten werken om de boot onder controle te houden want we hebben met vol zeil het hele parcours afgelegd, ook in de windvlagen.”
Sterke double handed vloot
De wedstrijd telde twaalf opgevers, vooral in de CR 5- 6 gaven vijf van de acht starters op.
Er waren niet veel deelnemers die zonder gereefde zeilen een voorzichtige start namen voor Oostende. De IRC 1 & 2 klassen hadden een baan van 64,5 mijl voor de boeg, de klassen met kleinere boten een van 59,5 mijl. Om de vloot haaks over de vaarrichting van de vrachtschepen in de traffic lane rondden alle zeilers de Ruytingen SE om een koers richting Engeland uit te zetten met een iets meer dragende wind.
Marc De Keyser zette meteen de toon van de heenrace bij de meteobriefing op de avond voor de start: de west-zuid-westen wind zou oplopen tot over de dertig knopen en de golven zouden over anderhalve meter hoogte gaan. De eerste helft van het parcours, tot aan de Ruytingen ZW boei voor de kust van Gravelines, Frankrijk, zou bovendien tegen stroom moeten worden afgelegd. De langste zeilrace van de Belgische ONZK kalender kreeg hiermee een ‘endurance’ bonus zonder weerga. Alleen de best voorbereide teams zouden de slijtageslag doorstaan, hoewel zeeziekte ook een domper zette op de zeilersconditie.
Uithoudingsrace
48 zeiljachten startten donderdag in de langste zeilrace van het Open Noordzee Kampioenschap. Door zware tegenwind en hoge zeegang werd de Noordzee oversteek een uitputtingsslag voor de jachten en hun bemanningen. Ook al waren er meer deelnemers met tweekoppige bemanningen dan ooit. De Dover Strait race als een trapje naar het oceaanzeilen.
Tien tot veertien uur lange strijd tegen metershoge golven een windkracht zes.

Alle resultaten van de Dover Strait race – heenrace Oostende - Ramsgate

Aankondiging Oostende - Ramsgate 30 mei 2019 

Tijdens het hemelvaartsweekend staat de voorjaarsklassieker Oostende Ramsgate en terug voor zeegaande zeiljachten op de agenda. Een klassieker die dit jaar één en ander bijgeschroefd ziet om beter aan de wensen van de zeilers tegemoet te komen. Nieuw dit jaar is dat zowel heenrace naar Ramsgate als de terugrace naar Oostende meetelt voor de eindrangschikking van het ONZK 2019 telt.
Elk jacht dat deelneemt aan 5 van de 12 racing days wordt opgenomen in het eindklassement. Dit biedt u extra flexibiliteit. Uiteraard wordt deelnemen beloond: de 7 beste resultaten tellen. De organiserende clubs houden de inschrijfgelden laag en proberen een toffe sfeer te creëren op de wal en goede en leuke wedstrijden op het water. 

Ook nieuw dit jaar is dat elk jacht kostenloos een tracker meekrijgt. Dit verhoogt de veiligheid en laat het thuisfront toe de wedstrijd mee volgen.
De firma GEOTRACER, specialisten in IT-oplossingen voor track & trace, fleet management, gps-technologie en anti-diefstalsystemen, steunt Wind en Watersport Vlaanderen en het ONZK door voor iedere boot een unit te voorzien om zijn positie en afgelegde weg te volgen via een PC of via de App van Geo Fleet. U kan deze App simpelweg gratis bekomen door hier de QR code te scannen of te surfen naar geofleet en aan te melden met Login “ramsgate@boatrace en password “ramsgate001”
Deze race is echt voor iedereen toegankelijk, zowel voor de beginnende zeiler met een eerste bootje als voor de doorwinterde wedstrijdzeiler met een racemachine. Een CR meetbrief heeft u al voor € 20.
De organisatie wenst ook de instroom van jongeren in het zeezeilen te bevorderen en kent daarom in de IRC klasse 20kg extra bemanningsgewicht toe voor elke persoon aan boord geboren in 2001 of later.
Deze wedstrijd vergt uitrusting volgens Offshore Special Regulations Categorie 3 met reddingvlot en tevens een EPIRB of minstens één PLB (op 406MHz). Wie niet over het verplichte redddingvlot beschikt kan er een huren voor het week-end via Nemad Oostende, Soete Technical Services en Survitec voor een redelijke prijs. Ook dit jaar is er weerom een prachtige hoofdprijs die op de prijsuitreiking wordt verloot! Be there! 

 

 

Verslag eerste wedstrijd ONZK 2019 

De eerste twee races van dit Noordzeekampioenschap zouden dit weekend gevaren worden voor IRC en CR gemeten zeiljachten: de Challenge Albert Jonnart en de Challenge Vande Velde. Maar de zware noordenwind, de hevige golfslag en de lage lucht- en watertemperatuur dwongen de organisatoren van de plaatselijke Watersportkring van de Luchtmacht (WSKLUM) en de Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort (KYCN) watersportverenigingen tot voorzichtigheid. Zaterdag werd de ‘Jonnart’ afgeblazen.
 
Haalbare zeilwind tot de bui over kwam
 
Vandaag was er voldoende tijd voor minimaal één reeks door de profiteren van het lage tij, waardoor de wind iets af was genomen. 16 Van de meer dan twintig verwachte boten gingen de nog steeds onstuimige zee op. Doorgebruik te maken van de bestaande betonning slaagde de organisatie er toch in een “up en down’ parcours te evenaren. (Een baan in de wind en een baan recht met de wind mee).Jan Gabriel van de Ragazza (IRC1): “We hobbelden vlot tegen de wind en de golven in met twintig knopen wind. Door de juiste keuzes en de snelle maneuvers lagen we redelijk snel aan de kop. Op het eind van het aan de windse rak kregen we een bui over ons heen. Bij ons ging de windmeter naar 30 knopen, sommige anderen hebben 35 knopen gezien. Heel wat van de CR gemeten boten hebben de race moeten verlaten. En jammer genoeg is de mast op de Tazz naar beneden gekomen is. De onfortuinlijke boot is met de gebroken mast, die nog maar pas vervangen werd, snel en veilig naar de haven gebracht.”
 
Voorzichtig begin van het kampioenschap, maar toch ambitieus
 
Jan Gabriel, niet alleen winnaar van de dag in de IRC 1 categorie, maar ook nog ondervoorzitter van het Open Noordzee Kampioenschap, is dubbel over deze eerste manche. Gabriel: “We hebben zeer goed gevaren en zijn er in geslaagd om de over all winnaar van vorig jaar: het team Lefebvre op de Manta Sailing voor te blijven. Dus zegt de schipper in mij: well done. Maar de ondervoorzitter kijkt naar de weersomstandigheden die deze eerste manche wel zwaar belastten. Mensen nemen deel aan een zeilwedstrijd op basis van het weerbericht en dit zat echt niet mee. Het is het begin van het zeilseizoen, niemand neemt graag risico’s.”Ook bij de kleinere jachten uit de IRC 3 categorie wist het team Zarafa van Iwan Vermeirsch het in 2018 alles dominerend team Picsou van Alain Rousseau voor te blijven.
 
Het is de ambitie van het ONZK om een veel groter veld van zeilers aan te trekken. Dit Nieuwpoort Sailing Weekend werd speciaal vervroegd om de deelname aan wedstrijden in het weekend van de verkiezingen niet te belasten. Er wordt bij het uitleggen van de wedstrijdbanen ook rekening gehouden voor de kleinere en tragere boten. Ze volgen een wat korter parcours zodat de vloot meer gegroepeerd blijft bij de finish.

Resultaten in bijlage
fotografie Batur : http://www.batur.be/
 
OVER OPEN NOORDZEE KAMPIOENSCHAP 
Het Open Noordzee Kampioenschap is een samengestelde reeks van 13 zeilwedstrijden op zee voor kajuitjachten met de CR en de IRC meetformule. 12 races worden op de Noordzee gevaren, 1 op de Beneden Zeeschelde. De watersportverenigingen van Nieuwpoort, Oostende, Zeebrugge en Antwerpen, plus Ramsgate (UK), Breskens en Terneuzen (Nederland) ontvangen de races afwisselend. De organisatie is in handen van het Open Noordzee Kampioenschap, powered by Wind en Watersport Vlaanderen. 
 
In 2018 namen 86 kajuitzeiljachten aan het kampioenschap deel. 
 
De volgende manche van het ONZK is de Lightvessel Race op 6 en 7 juli bij gastheer RBSC Zeebrugge 

Meer over het Open Noordzee Kampioenschap: https://www.wwsv.be/nl/disciplines/zeiljachten/onzk  
Volg de ONZK actualiteit op Facebook: www.facebook.com/opennoordzeekampioenschap/
www.shiptoshore.be

Presentatie CR 
Presentatie ONZK 

Ontdek hier de General Sailing Instructions 2019. 
Op de definitieve GSI 2019 

Meld je hier aan voor je wedstrijden van het seizoen 2019 en geniet van de mooie voorwaarden

Wie heeft zich al aangemeld? Ontdek de lijst met voorinschrijvingen!

Eindstand ONZK 2018 na vijf wedstrijden 

Voorstel internationale kalender zeiljachten 2019 in PDF

Notice of Race Nieuwpoort Channel Race 2019 Online 

Nieuws 

Lees hier het verslag IRC Congres en de nieuwe aanpassingen richting 2018 hier.

Lees hier het verslag van de IRC vergadering van 6 oktober 2018

Kalender 2019 online 
 

Rating

LINKS NAAR MEETINSTANTIES
IRC Meetbrieven     
CR Meetbrieven 
Internationale instanties (FR)
Internationale instanties (GBR) 

TOELICHTING MEETSYSTEMEN
Wind en Watersport Vlaanderen zet actief in op de begeleiding van wedstrijdzeilers met zeiljachten. Internationaal is er de link naar de beheerder van IRC via Frankrijk (UNCL). WWSV is sedert 2008 de exclusieve partner voor België. Dit betekent dat Belgische zeiljachten hun meetbrief via WWSV dienen aan te vragen. Het beheer en adminstratie gebeurt door een medewerker van de federatie. De informatie wordt zowel in beide landstalen aangeboden evenals de begeleiding naar de aanvraag. 

Om de drempel naar het wedstrijdzeilen ter verlagen biedt CR een eenvoudige en democratische formule die bovendien vrij populair is. Jaarlijks worden tussen 250 en 300 CR meetbrieven uitgereikt. Deze dienen jaarlijks vernieuwd te worden. 
Meer gevorderde wedstrijdzeilers die ook al eens naar het buitenland kijken kunnen kiezen voor een IRC meetbrief. Een vrij eenvoudig systeem dat met veel meer parameters rekening houdt. 

 

Partners

 
 
 
   

 

Contact

Secretariaat ONZK:
Luc Geirnaert
luc@wwsv.be